Op de website over preventie staan 10 tips tegen cyberpesten op het werk (19 aug 2015).
10 tips tegen cyberpesten op het werk
19-08-2015
Een half miljoen werknemers zijn het slachtoffer van pesten. Sociale media, mobiele telefoons en e-mail hebben pestkoppen de mogelijkheid gegeven om hun slachtoffer altijd en overal lastig te vallen. 10 tips om daar mee om te gaan.
1) Benoem het probleem – Iedereen heeft recht op een veilige en gezonde werkplek en pesten hoort daar niet bij. Pesten is niet een geintje waar je tegen moet kunnen. Pesten is beschadigend; wie wordt gepest, is vaker ziek, voelt zich minder inzetbaar en is minder productief. Door het probleem te benoemen, weet het slachtoffer dat het niet aan hem ligt en kan hij of zij de kracht vinden om de nodige stappen te nemen.
2) Blijf kalm – Hoewel de mail misschien vol kwetsende onwaarheden of venijnigheden staat, probeer je niet emotioneel te laten raken. Dit zegt niets over jou, maar alles over de pester. Laat je niet verleiden om mee te gaan in het gedrag en op jouw beurt een mail of bericht vol vuilbekkerij te sturen of te plaatsen. Het beste is om een pester te negeren. Moet je uit de aard van het werk contact hebben met de pester, hou je antwoord dan zakelijk.
3) Reageer niet meteen – Gun jezelf even de tijd om te bekomen van de eerste emoties. Dit helpt je om inhoudelijk te reageren. Uit onderzoek blijkt dat slachtoffers die zakelijk blijven, eerder worden geloofd en meer steun krijgen dan mensen die geĆ«motioneerd hun verhaal doen.
4) Geef je grenzen aan – Laat de cyberbully weten dat je niet gediend bent van zijn of haar manier van doen en dat je wilt dat dit stopt.
5) Meld pesterijen binnen de organisatie – Hoe langer pesterijen voortduren, hoe schadelijker de situatie is. Meldt onwenselijk gedrag bij je leidinggevende. Is deze juist de dader? Praat dan met de vertrouwenspersoon, HR of de vakbond.
6) Leg een dossier aan – Je eerste reflex is waarschijnlijk om aanstootgevende mails te verwijderen. Maar zonder bewijs wordt het jouw woord tegen dat van de pester. Print en bewaar alle mails of berichten waarin de pester grenzen overschrijdt. Laat deze ook zien wanneer je melding maakt van cyberpesten.
7) Doe aangifte van bedreigingen – Schakel de politie in wanneer de berichten of mails dreigementen bevatten of wanneer er sprake is van stalking. Ook wanneer de pester of stalker zijn berichten anoniem verstuurt, kan de politie veel informatie achterhalen.
8) Meld cyberpesten bij de internetprovidor – Wanneer de pester je mailt op persoonlijke accounts, kun je dit melden bij de internetprovidor. Gebruikt hij Facebook of andere sociale media, meldt dit dan ook daar. Vergeet niet om bewijzen van het pesten of stalking mee te sturen.
9) Zoek steun – Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat de kans dat een slachtoffer van pesten de organisatie verlaat 66 procent is. Pesters kun je niet alleen de baas. Omring je door vrienden en collega’s die steun kunnen bieden. Het kan helpen om te praten met een professional: een coach, een assertiviteitstrainer of een therapeut.
10) Voel je niet schuldig – In een bedrijfscultuur waar pesten wordt getolereerd of afgedaan als een geintje, krijgen slachtoffers vaak de schuld. Ga daar niet in mee. Wordt pesten niet aangepakt, is jouw werkgever verantwoordelijk voor het voortduren van de organisatie. Als je er zelf iets aan had kunnen doen, had je dat wel gedaan. Merk je dat het pesten ten koste gaat van je gezondheid, geef dat dan aan bij de bedrijfsarts. Ga er niet vanuit dat het wel beter wordt of dat je wel zult wennen aan de situatie. Pesten moet worden gestopt.
Zie ook: Pestprotocol stopt getreiter niet:
http://overpreventie.nl/pestprotocol-stopt-getreiter-niet/
© Het Stop pesten op het Werk .nu team portal in opbouw
Geen opmerkingen:
Een reactie posten